دوشنبه پنجم شهریور ماه 1397 موزه نفت پن براد

سرگذشت يك ميدان نفتي

"موزه نفت پن براد" تاريخ و فرهنگ ميدان نفتي برادفورد را شمال غربي ايالت نفتخيز پنسيلوانياي آمريكا روايت مي كند.

ميدان نفتي برادفورد، در سال 1881 ميلادي 83 درصد از كل توليد نفت در ايالات متحده آمريكا را تامين مي كرد، كه رقم بسيار قابل توجهي بود. در آن سال ها بيش از 90 هزار حلقه چاه در ميدان برادفورد حفاري شده و مشغول توليد بودند.

سالن موزه نفت پن براد

نفت اين ميدان كه در منطقه موسوم به مك كين كانتي قرار داشت، از نوع نفت سبك و مرغوب بود و هنوز هم ميدان نفتي برادفورد، بخشي از توليد نفت پنسيلوانيا را تامين مي كند.

هدف از ايجاد موزه نفت پن براد، در واقع آشنا ساختن بازديدكنندگان با دوران شكوفايي ميدان نفتي برادفورد است، ميداني كه زماني لقب نخستين ميدان يك ميليارد دلاري را در جهان به خود اختصاص داد.

نماي موزه نفت پن براد

سال 1881، كسب و كار حفاري نفت، هنوز صنعتي جوان به شمار مي آمد و تنها 22 سال از زماني كه ادوين دريك نخستين چاه تجاري نفت را در تيتسويل پنسيلوانيا حفاري كرده بود، مي گذشت.

ده ها هزار دكل نفتي در حال كار، چشم انداز منطقه مك كين كانتي در برادفورد بود كه در حدود 23 ميليون بشكه نفت را در سال توليد مي كردند؛ رقمي كه شايد اكنون ناچيز به نظر برسد، اما در آن زمان 77 درصد كل نفت توليد شده در جهان را تشكيل مي داد.

تجهيزات موزه نفت پن براد

بازديدكنندگان موزه نفت پن براد، به محض ورود با تماشاي يك ويدئوي قديمي با تاريخ و ويژگي هاي ميدان نفتي برادفورد آشنا مي شوند؛ ويديويي كه اگر چه از كيفيت و تكنيك بالايي برخوردار نيست، اما تماشاي آن براي عاشقان آثار مستند و علمي قديمي، خالي از لطف نيست. بعلاوه اين فيلم اطلاعات بسيار جالبي را از تاريخ حفاري نفت در شمال غربي پنسيلوانيا به مخاطب عرضه مي كند.

اسناد موزه پن براد

پس از تماشاي اين ويدئو راهنما كه يكي از كاركنان قديمي نفتي است، بازديد كنندگان را به تماشاي ساير قسمت هاي موزه مي برد. نمايش ظروف، قوطي ها و حلب هاي قديمي حمل نفت، نخستين بخش موزه را تشكيل مي دهد و بعد از آن نقشه ها و مستندات قديمي است.  در اين بخش همچنين مدل هاي كوچكي از سكوي هاي حفاري است كه مانند سكوي واقعي كار مي كند.

دستگاه هاي موزه نفت پن براد

در حين گردش در اين بخش، راهنما در مورد حفاري نفت در منطقه، استفاده از نفت در اواخر قرن نوزدهم و ويژگي هاي نفت پنسيلوانيا و تفاوت آن با نفت ساير مناطق جهان، توضيحاتي را ارائه مي كند. البته موزه كتابخانه و فروشگاه هم دارد تا دريابيم برخلاف آنچه از بيرون به نظر مي رسد، اين موزه تنها مجموعه اي از اشياي عتيقه نيست.

ماشين بخار موزه پن براد

در ادامه، نوبت به نمايش دستگاه ها و تجهيزات بزرگتر مي رسد. بيشتر اين وسايل در حدود يك قرن قبل براي اكتشاف و حفاري نفت مورد استفاده قرار مي گرفته اند. از جمله يك ماشين بخار واقعي كه براي به كار انداختن مته هاي حفاري مورد استفاده قرار مي گرفته است.

اين موتور بخار با نيروي انسان به راه مي افتاد، اما پس از آن با نيروي بخار به كار ادامه مي داد. جالب است كه مي بينيم يك چنين دستگاه قديمي هنوز كار مي كند، حتي اگر صرفا به صورت نمايشي باشد.

خانه موزه نفت پن براد

آخرين بخش موزه، نمايش دستگاه ها و تجهيزاتي را در محوطه بيروني موزه، شامل مي شود. از جمله يك دكل نفتي هفتاد فوتي و نمونه اي از خانه هايي كه كارگران نفتي بسياري در دوران شكوفايي نفت در مك كين كانتي، در آن زندگي مي كردند.

بازديد از اين موزه مي تواند براي علاقه مندان و دست اندركاران صنعت نفت تجربه جالبي باشد.