دوشنبه بیستم خرداد ماه 1398 موزه پمپ بنزين فيسوگني

يك قرن گردش در جايگاه هاي سوخت

جايگاه هاي فروش بنزين يا پمپ بنزين ها از اواخر قرن نوزدهم ميلادي از اهميت روزافزوني در جهان برخوردار شده و در كمتر از يك قرن، موقعيت مهمي در زندگي روزمره پيدا كردند.

موزه پمپ بنزين فيسوگني كه به ابتكار شخصي به همين نام (گويدو فيسوگني) و با حمايت سازمان هاي دولتي و شركت هاي خصوصي در سال 1966 در شهر مالينسا در استان ميلان ايتاليا راه اندازي شده است، تلاش دارد تا سير تاريخي تكامل جايگاه هاي سوخت در ايتاليا و ساير نقاط جهان را به نمايش بگذارد.

موزه فیسوگنی ایتالیا

گفته مي شود اين موزه با عرضه بيش از 5000 قطعه، كامل ترين مجموعه در نوع خود در اروپا و يكي از كامل ترين مجموعه هاي جهان در زمينه جايگاه هاي توزيع سوخت، به شمار مي رود. قطعات به نمايش درآمده در اين موزه از قديمي ترين اشياي يافته شده در استان ميلان، ساير بخش هاي ايتاليا و نقاط مختلف جهان است.

ابزار و تجهیزات فیسوگنی

بازديد كنندگان از اين موزه در فضايي مملو از بوي نفت، بنزين، گازوييل، لاستيك و ... به گشت و گذاري مي پردازند كه در عين اقناع حس كنجكاوي و زيباشناسي افراد، براي مسن ترها يادآور خاطرات گذشته و براي جوان ترها، همراه با تجربه هايي نو و تازه است.

اسناد و مدارک فیسوگنی

در اين مجموعه تنها پمپ هاي بنزين گردآوري نشده، بلكه هر گونه شي و سند مرتبط با جايگاه هاي توزيع سوخت، از جمله ابزار و تجهيزات پمپ بنزين ها، شيشه ها و حباب هاي مورد استفاده در پمپ ها، كمپرسورها، وسايل آتش نشاني، ظروف نگهدارنده سوخت، قوطي ها و حلب هاي بنزين، نفت و روغن، لباس هاي كار، اعلان ها و آگهي ها، پوسترها، تصاوير، مدارك، اسناد و ... به نمايش گذاشته شده است.

موزه بنزین فیسوگنی

علاوه بر اين، فيلم ها، صداهاي ضبط شده و تصاوير تاريخي به اضافه مجموعه اي كامل از طرح هاي فني كه به خوبي در آرشيوهاي تاريخي نگهداري شده، از بخش هاي ديگر اين موزه هستند.

تحول فناوری پمپ بنزین ها

اشيا گردآوري شده، آثاري از نخستين پمپ بنزين ها در سال هاي اوليه قرن بيستم، تا اواخر دهه 1980 ميلادي (تقريبا يك قرن) را شامل مي شود. سير تحول فناوري و مكانيسم هاي مورد استفاده در پمپ هاي بنزين ها، از جمله موارد به نمايش درآمده است. اين فناوري ها عموما در جهت خودكارتر و ايمن تر شدن بوده است.

نمایشگاه خودروها

از جمله فعاليت هاي جنبي اين موزه مي توان به برگزاري نمايشگاه هاي دائمي و موقت، مانند نمايشگاه هاي خوردرو و موتوسيكلت و برگزاري كلاس هاي كارگاهي اشاره كرد.

پمپ بنزین عقربه ای

موزه پمپ بنزين فيسوگني همچنين مقصد مناسبي براي گردشگران داخلي و خارجي است و به آنها كمك مي كند تا ضمن بازديد از اين موزه با ويژگي ها و تاريخچه پمپ بنزين ها در كشور ايتاليا و ساير نقاط جهان آشنا شوند.