چهارشنبه ششم شهریور ماه 1398 موزه نفت نروژ،تلفیق هنر و صنعت نفت در هزاره سوم

موزه نفت نروژ در شهر ساحلی "استاوانگر" مهم ترین مرکز صنعت نفت این کشور، به دلیل معماری ویژه اش شهرت دارد . ساختمان این موزه به گونه ای طراحی شده که از دریا به شکل یک سکوی شناور نفتی و از خشکی به صورت دیوارهای یک مخزن به نظر می آید.

 

نروژ

به گزارش پايگاه اطلاع رساني پتروميوزيم ، موزه­ نفت نروژ در 20 می 1999 با هدف نمایش تاریخ 50 ساله صنعت نفت و گاز در این کشور، افتتاح شد. معماران معروف این موزه (Lunde & Løvseth) با طراحی نامتعارف خود، ساختمانی بسیار دیدنی و جالب توجه در بندر استاوانگر بنا کردند.

نمای این بنا از دریا و ساحل که دیوارهای مخازن نفتی، سکوها و پالایشگاه را به یاد می آورد، به گونه ای است که هر کسی با دیدن آن متوجه می­ شود که این بنا متعلق به موزه­ نفت است.

نروژ2

در نمایشگاه این موزه، چگونگی ایجاد، کشف و تولید نفت و گاز و کاربرد آن­ها در زمینه­ های مختلف نمایش داده می ­شود. بازدیدکنندگان از این موزه می توانند با مراحل شکل گیری، کشف، تولید و بالاخره چگونگی مصرف نفت و گاز آشنا شوند.

این موزه همچنین اطلاعاتی را در مورد پیشرفت های فناوری در صنعت نفت، بویژه در بخش فراساحل که کشور نروژ در آن پیشگام است، به بازدید کنندگان عرضه می کند. چرا نفت و گاز در دریای شمال وجود دارد؟ چه فن آوری ­های برای استخراج این منابع مورد نیاز است؟ نفت و گاز به چه کار می ­آید؟ زندگی و کار در سکوهای نفتی داخل دریا چگونه است؟ پاسخ این سوالات و بسیاری سوالات دیگر را در این موزه­ می توان یافت.

موزه نفت نروژ (8)

نمایشگاه­ های این موزه با استفاده از وسایل سمعی و بصری و وسایل و تاسیسات تعاملی، بینش مسحورکننده­ای نسبت به عوامل جغرافیایی، زمین ­شناسی، سیاسی، اقتصادی و فنی موثر در صنعت نفت به شما خواهد داد.

نمایش تاثیرات صنعت نفت بر جامعه نروژ و ارائه برنامه های آموزشی برای بازدید کنندگان و بویژه گروه هایی که از مراکز آموزشی به دیدار موزه می آیند، از دیگر ویژگی های این موزه است.

موزه نفت نروژ (15)

موزه­ نفت نروژ شامل چهار بخش است:

بخش اداری و مدیریت، بخش نمایشگاه ها و آموزش، بخش مستند سازی و تحقیق و بخش ارائه خدمات به بازدید کنندگان.

کتابخانه موزه مکانی بسیار غنی از دانش مربوط به صنعت نفت است که تمامی سرفصل­ های مطرح شده در نمایشگاه­ ها و کنفرانس ­ها را پوشش می ­دهد. بنابر این افرادی که بخواهند اطلاعات دقیق­تری را به دست آورند می توانند از این کتابخانه استفاده کننند. کتاب ها، مجلات علمی، فیلم، پایگاه­ های داده و برنامه­ های چند رسانه ای طیف گسترده ای از منابع در دسترس در این کتابخانه است.

موزه نفت نروژ (10)

همچنین کتابخانه­ موزه نفت نروژ مکان بسیار مناسبی برای کودکان و نوجوانان برای انجام تحقیقات مدرسه ­ای است که دارای سالن مطالعه، همچنین سالنی برای کار گروهی است و برای استفاده­ عموم آزاد است.

موزه نفت نروژ (13)

 

موزه نروژ

 

موزه نفت نروژ (11)

 

موزه نفت نروژ (4)

 

موزه نفت نروژ (17)

موزه­ نفت نروژ محیطی بسیار مطلوب برای برگزاری  سمینارها و کنفرانس ­ها است. در این موزه سالن­ های با تجهیزات کامل و مدرن برای نزدیک به 80 شرکت­ کننده مهیا است. همچنین با برگزاری سمینارها و کنفرانس ­ها در این مکان، از امکان بازدید از موزه و نمایشگاه­ ها و همچنین استفاده از کافی­ شاپ و رستوران دیدنی که محیطی کاملا ویژه برای پذیرایی از مهمانان است بهره­ مند خواهید شد.

موزه نفت نروژ (2)

 

موزه نفت نروژ (6)

 

موزه نفت نروژ (5)