چهارشنبه بیست و هفتم شهریور ماه 1398 موزه نفت در دل جزيره شيطان

موزه‌ نفت آلمان در ویتسه، یکی از غیرمتعارف‌ترین موزه‎های آلمان است، زیرا در یک میدان نفتی قدیمی معروف به «جزیره‎ شیطان» واقع شده است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني پتروميوزيم ، موزه‌ نفت ويتسه ، در سال 1970 و در بخشی از یک میدان نفتی قدیمی بنا شد. این سایت که مسقف نیست و در هوای آزاد قرار دارد، دارای مساحت تقریباً 2 هکتاری بوده و از زمان توقف تولید در سال 1963، تقریباً دست‌نخورده باقی مانده و تجهیزات تولید نفت قدیمی به همان شکل ، موجود هستند. به مرور زمان، تجهیزات فنی بیشتر و بیشتری به آن افزوده شده‎اند و امروز آن را به عنوان یک موزه و نمایشگاه منحصربه‌فرد بدون سقف می‌شناسند.

erdoelmuseum-wietze-20184.jpg777

شکل‌گیری نفت

بازدیدکنندگان ازنمایشگاه دائمی، می‌توانند اطلاعات مربوط به تاریخچه‌ میدان نفتی ویتسه، روش‎های اکتشاف ژئوفیزیکی و فناوری‎های حفاری و تولید را در ساختمان موزه مشاهده کنند. علاوه بر این اطلاعات می‌توان ویژگی‎ها، مدل‌های موثق و معتبر برای پردازش و بهره‎برداری از هیدروکربن‎ها و عکس‌های مختلف را در داخل موزه مشاهده كرد. پیدایش نفت نیز با جزئیات شفافی توضیح داده شده است. در حقيقت در اين موزه می‌توان یک نسخه‌ عینی از فرایند استخراج نفت و مسیر انتقال را مشاهده كرد.

erdoelmuseum-wietze-20181.jpg888

تاریخچه‌ نفت در ویتسه

اولین حفاری‌های نفتی دنیا نه در تگزاس یا دبی، بلکه در جنوب لونه‌بورگ هیث بودند. در سال 1858-1859 گئورگ کونراد کریستین هونائوس یک چاه کم‌عمق را در منطقه‌  «والمن تارت پیت» واقع در ویتسه و در غرب شهر سله حفر کرد. از سال 1652، نفت سنگین مستخرج از این چاه را عمدتاً به عنوان ماده‎ روانساز خرید و فروش می‎کردند. سایت موسوم به «چاه هونائوس» که مجبور شدند آن را در عمق 36 متری متوقف کنند را می‌توان همین امروز هم مشاهده کرد.

erdoelmuseum-wietze-frueher.jpg15

انقلاب نفتی ویتسه

انقلاب نفتی ویتسه در سال 1899 آغاز شد، زمانی که هاسنبین ، از اساتید حفاری در شهر زنده، برای اولین بار یک عملیات حفاری را در شمال روستا و در نزدیکی رودخانه‌ ویتسه آغاز کرد. از آن به بعد، دوران رونق نفتی فرا رسید که به سرعت موجب بروز تغییرات در روستای کوچک "هیث "در ویتسه شد. تنها طی چند سال، شاهد رشد قارچ‌گونه و سریع برج‎های حفاری و تولید بودیم.

erdoelmuseum-wietze-201810.jpg1

ساختمان‎‌های جدید و پرشماری در وينسه ساخته شدند که به عنوان نمونه می‌توان به یک ایستگاه راه‌آهن ، یک پالایشگاه ، تعداد زیادی از ساختمان‌های مسکونی ،هتل‌هایی برای مدیران و کارگران ،چند واحد تانک بزرگ ویک انتقال‌دهنده‌ی نفت اشاره كرد .

erdoelmuseum-wietze-201811.jpg12

با عنایت به اینکه تا سال 1934، تولید نفت تحت مجوز دولت نبود و در اختیار مالکان زمین‌ها قرار داشت، کشاورزان ویتسه سود قابل توجهی را کسب کردند.

erdoelmuseum-wietze-201812

تا سال 1920، ویتسه پربازده‌ترین میدان نفتی آلمان محسوب می‌شد!

تعداد کمپانی‌های حفاری به سرعت رشد کردند و تنها پس از چند سال، چندین کسب‎‏وکار محلی گوناگون شکل گرفتند. تا سال 1909، ویتسه حدود 80 درصد از نفت آلمان را تولید می‎کرد. حتی در سال 1918، یک معدن نفت با مسیر نهایی بیش از 95 کیلومتر حفاری شد.

 

erdoelmuseum-wietze-freigelaende.jpg2

فرایند تولید نفت در ویتسه، در سال 1963 متوقف شد، اما تا همین امروز هم می‌توان ، ردپای صنعت نفت در این منطقه را مشاهده كرد.

نماد و نقطه‌عطف کاملاً مشهود ویتسه، یک برج حفاری متعلق به کمپانی وینترشال است که 54 متر ارتفاع دارد و از سال 1961 دست‌نخورده باقی مانده است.

erdoelmuseum-wietze-lokomotive.jpg18

تورهای بازدید

براي بازديد از اين موزه می‌توان با نوبت قبلی، تورهای بازدید را برای حداکثر 25 نفر رزرو کرد تا به بازدید این موزه بروند. مدت‌زمان تور حدود 5/1 ساعت است. قیمت‌های ذکرشده در بالا باید با بهای بلیط ورودی به ازای هر نفر جمع زده شوند. همچنین تورهای بازدید ثابت نیز در یک سری از ایام به خصوص سال ، برگزار می‌شوند.

 

erdoelmuseum-wietze-laterne.jpg77

 

erdoelmuseum-wietze-bohrturm.jpg19

 

erdoelmuseum-wietze-bohrkopf-vdb2010.jpg14

 

wietze-erdoelmuseum-bohrturm70-2013MT.jpg88

 

erdoelmuseum-wietze-welproben-vdb110901.jpg13

 

deutsches-erdoelmuseum-wietze-18.jpg16

 

deutsches-erdoelmuseum-wietze-10.jpg176

 

ww

 

luftaufnahme-erdoelmuseum.jpg20