يکشنبه هفتم مهر ماه 1398 موزه‌صنعت نفت شیل در اسکاتلند

مجموعه شركت هاي میراث "آلموند ولی"، یک موزه‎ رسمی است که در سال 1990 در اسكاتلند بنیان گذاشته شد و چندین پروژه‎ اجتماعی مختلف ازجمله «موزه‌ نفت لیوینگستون» را در خود جای می‎دهد. این موزه، فرایند جمع‌آوری و ثبت میراث صنعت نفت شیل را از اوایل دهه‎ 80 آغاز کرد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني پتروميوزيم ، با بهره‎گیری از کمک‎ها و جمع‌آوری دارایی‌های قدیمی افراد و سازمان‎ها، کلکسیون اين موزه‎ دائماً رشد کرده و به رشد خود ادامه داد به گونه اي كه هم‌اکنون اين مجموعه را به‌عنوان «کلکسیون رسمی» کشور اسکاتلند می‌شناسند که اهمیت ملی دارد. جایگاهی که مسئولیت‎های خاص خودش را به همراه دارد و نقشی ملی و بین‌المللی را در اشتراک‌گذاری و ترویج علاقه‎ افراد به میراث این صنعت به خصوص ایفا می‌کند.

"آلموند ولی"، نقش متولی «آرشیو بی‌پی» – اسناد رسمی و باقی‎مانده‌ کمپانی‎های نفت شیل اسکاتلند که در گروه بی‌پی اویل جذب شدند – را نیز ایفا می‎کند. اگرچه اين مجموعه منابع کافی برای ساخت یک اتاق تحقیق و جستجوی مرسوم را در اختیار ندارد، اما در نظر دارد که این اطلاعات ارزشمند را در قالب دیجیتال و به شکل آنلاین منتشركند.  این وظیفه‎ عظیم تنها از طریق تلاش‎های یک تیم از داوطلب‎های متعهد ممکن خواهد شد که همواره به فرایند دیجیتال‎سازی، رونویسی و تحقیق مشغول باشند.

 

Emporium

 

Oils

 

صنعت نفت شيل در اسكاتلند

در واپسین روزهای صنعت نفت شیل، این صنعت در منطقه‌ لوتیان غربی ( يك شهرستان در بريتانيا است كه در اسكاتلند واقع شده است .) متمرکز شده بود و نقش مهمی را در دورنما، اقتصاد و جوامع این بخش داشت. عمده‌ تلاش‌های  اين مجموعه به همراه‎سازی مخاطبان محلی برای قدرشناسی از این میراث محلی ویژه و متمایز مربوط می‎شود. در عين حال اين مجموعه  همکاری نزدیکی را با شورای لوتیان غربی دارد تا بتواند در خدمت جوامع محلی قرار گرفته و خدمات موزه‎ای را به مردم این منطقه ارائه دهد.

بازدید از موزه

موزه‌ صنعت نفت شیل اسکاتلند، یکی از بخش‌های مرکز "میراث آلموند ولی" است که یک مقصد محبوب برای بازدیدکنندگان است و یک روز خانوادگی لذت‌بخش و آموزنده را برای خانواده‎ها می‌سازد. عمده‎ کلکسیون موزه‎ اين مجموعه  دردل نمایشگاه‎های اين مجموعه عرضه شده‌اند و نقش یک مقدمه‎ عامه‎ پسند و محبوب را برای صنعت نفت شیل ایفا می‎کنند.


col2

برگرفته از سايت Almond Valley

 

col6

برگرفته از سايت Almond Valley

 

 

col10

برگرفته از سايت Almond Valley 
 

col11


برگرفته از سايت Almond Valley

 

"آلموند ولی" در سرتاسر ایام سال باز است و علاقه مندان به جزئیات مربوط به ساعات خدمت‎رسانی، هزینه‎های بازدید و سایر اطلاعات مربوط به برنامه‎ریزی بازدید خود را مي توانند در www.almondvalley.co.uk بيابند.

شيل هاي نفتي چيست ؟

شیل‌های نفتی در واقع سنگ‌هایی دارای مواد آلی هستند که در اغلب موارد در حلال‌های آلی قابل حل نیستند. اما برای استخراج مواد نفتی از این نوع سنگ می‌توان از روش تقطیر (قرار دادن شیل در دمای تقریبی ۵۰۰ درجه سانتی‌گراد) استفاده کرد. از شیل نفت که سنگ نفت یا در برخی موارد سنگ کروژن نامیده می‌شود، می‌توان بین ۴ تا ۵۰ درصد وزن سنگ، نفت استخراج کرد. به عبارتی از هر هزار کیلوگرم، ۵۰ تا ۷۰۰ لیتر نفت می‌توان برداشت کرد اما متخصصان به منظور کاهش هزینه‌ها، بر افزایش میزان برداشت، تاکید دارند. امروزه کشورهای متعددی نفت شیل را جایگزینی برای نفت خام می‌دانند که در حال اتمام است و تلاش دارند تا با روش‌های نوین‌تر هزینه‌های نفت شیل را کاهش دهند.

تامین نفت خام تا اواسط قرن نوزدهم‌میلادی از گودال‌ها و چشمه‌های نفتی و در بعضی مناطق با چاه‌های نفتی که به‌شکل ابتدایی بر روی مخازن نفتی و با عمق کم انجام می‌شد. اما فرانسه با حفاری‌هایی عمیق‌تر در مناطق ماسه‌ای نفتی، صنعتی شدن استخراج نفت را آغاز کرد و چاه نفت پنسیلوانیا در سال ۱۸۵۹ميلادي ایالات متحده را به‌عنوان نخستین سازنده و حفار چاه نفت معرفی کرد.

اما استفاده از شیل نفت برای نخستین‌بار ۱۲ سال قبل در اسکاتلند انجام گرفت که هزینه‌های گزاف تولید نسبت به میزان بهره‌برداری و سختی‌های این نوع استخراج، تاکنون نتوانسته تولید نفت شیل را در برابر نفت خام رقابتی کند.

shail

با افزایش قیمت نفت خام در بازار جهانی، افزایش روزافزون مصرف این انرژی فسیلی و کاهش شدید سطح ذخایر جهانی نفت، نگاه به شیل‌های نفتی نگاه به راهکاری جدید برای عقب‌تر راندن بحران جهانی سوخت فسیلی است. با اکتشافات انجام شده تاکنون و البته با فناوری‌های امروزی در جهان نفت، مشخص شده که به‌طور تقریبی می‌توان ۲۰۰۰میلیارد بشکه نفت از شیل‌های نفتی جهان که قابلیت استحصال نفت را دارا هستند؛ استخراج کرد. البته میزان شیل‌های نفتی موجود در زمین بسیار بیشتر از این میزان است و کارشناسان، نفت قابل استحصال از تمامی این ظرفیت خدادادی را تا ۳/۳تریلیون بشکه برآورد می‌کنند. با توجه به اینکه ذخایر نفت متعارف موجود در کره‌خاکی حدود ۳۸/۱تریلیون بشکه برآورد شده، لذا رقابت در فناوری‌های نوین در این نوع استخراج و در منابع این نوع کانی، برای سلطه اقتصادی بیشتر بر این منبع بزرگ انرژی، آغاز شده است.