چهارشنبه هفدهم مهر ماه 1398 از دكل حفاري چوبي تا سند هاي تاريخي در موزه نفت روماني

 

قدمت ساختمان موزه‌ نفت رومانی به اکتبر 1961 ميلادي باز مي گردد و با توجه به تاريخي بودن اين بنا موزه نفت كشور روماني دراين ساختمان قديمي افتتاح شده است .بر اساس  برآورد هاي صورت گرفته  بیش از 8 هزار قطعه‎ تاریخی مربوط به صنعت نفت روماني دراين موزه وجود دارد كه در معرض ديد بازديكنندگان قرارگرفته است .  این بنا، تنها موزه مربوط به حوزه‌ نفت در کشور رومانی است و استقرار آن درشهر پلویشت را می‎توان نشانه‌ای از جایگاه این شهر در صنعت نفت کشورروماني دانست.  

 به گزارش پايگاه اطلاع رساني پتروميوزيم ، در میان مهم‌ترین نمایشگاه‌های موزه نفت روماني تجهيزات مختلفي از صنعت نفت در معرض ديد عموم قرارگرفته است كه از آن جمله مي توان به دستگاه‌های حفاری چوبی وفلزی که قدمتشان به قرن نوزدهم برمی‎گردد اشاره كرد . از ديگر تجهيزات اين موزه كه در معرض ديد عموم قراردارد مي توان به مواردي شامل ، پنل‌هایی كه بخشی از سیستم حلال سولفور دی‎اکسید كربن را نشان می‎دهند، سيستم صنعتي که توسط "لازارادلانو "اختراع شده است ، نقشه‌های زمین‎شناسی، نمونه‎های معدن‎‌شناسی،  چراغ‌های نفتی ومدل اولین دستگاه حفاری مکانیکی که در رومانی استفاده شد، اشاره كرد كه نظر بازديدكنندگان ازموزه را به خود جلب مي كند.
گفتني است ، "لازارادلانو"را بنیان‎گذار صنعت پتروشیمی رومانی و جهان می‌دانند كه نقش تاثيرگذاري دراين صنعت داشته و خدمات قابل توجهي را ارائه كرده است .

 

9b699a6b1a0401287ace88be7759ad95

 

میراث صنعت نفت روماني

در اين موزه مجموعه اي از میراث صنعت نفت روماني وجود دارد كه مجموعه‌ای بسیار غنی از اختراع‌های ثبت‌شده؛ كشفيات علمي که به توصیف تاریخچه‎ تولید پارافین، نفت و بنزین اختصاص دارند،  آلبوم‌ها، نامه‎ها و اسناد "لازار ادلانو" را مشاهده کرد.
از سال 2017، موزه‌ نفت روماني تحت مدیریت موزه‌ علوم طبیعی "پراهووا کانتی" درآمد و درفوریه‎ 2018، مجدداً افتتاح شد.

بازدید از اين موزه ساعت 9 صبح تا 5 بعدازظهر صورت می‌گیردو دوشنبه‎هانيز اين موزه تعطیل است.
بهای بلیط براي بازديدكنندگان از اين موزه هر نفر 6 لئو، گروه‎های رزروشده 4 لئو (گروه‎های حداقل 10 نفره) منظور شده است .

 

fdd6747d7bbf15bd2cb2a4897f40a493

 

آشنايي با شخصيت هاي خارق العاده در صنعت نفت روماني
بازديد كنندگان از اين موزه هنگامي كه از درب اين موزه وارد مي شوند ،  فرصت اطلاع از مهم‎ترین لحظات تاریخ نفت و شهر پلويشت كه با تاريخ صنعت نفت روماني گره خورده است را دارند ضمن آنكه فرصت آشنايي با شخصیت‌های خارق‌العاده‌ دخیل در فرایند كشف ، بهره‌‎برداری و پردازش این منابع طبيعي را خواهند داشت. متخصصان این حوزه که آثارشان در نمایشگاه‎های موزه ارائه می‎شوند، به‌واسطه‌  نوآوری‎ها و ابتکاراتشان در سطح جهان شهره هستند و اسوه‎ واقعی بازدیدکنندگان جوان محسوب می‎شوند.

علاوه بر نمایشگاه‎های دائمی، این موزه دارای مجموعه‎ مهمی از اسناد است که می‌تواند موضوع مطالعات محققان این حوزه قرار گيرد و البته مجموعه‎های هنرمندانه و باستان‌شناسانه نیز در قالب نمایشگاه‎های موقت به عموم نشان داده می‎شوند.

خدمات موزه براي افراد تنگدست

بر اساس تسهيلات در نظر گرفته شده از سوي مسوولان اين موزه افراد تنگدست، افراد دارای ناتوانی جسمی، کودکان زیر 3 سال، کودکان مراکز بهزیستی، افراد شاغل در شبکه‎ موزه و آن‎هایی که کارت ICOM دارندمي توانند از اين موزه به صورت رايگان بازديد كنند.

در اين موزه همچنين نرخ عکس‌برداری آماتور 10 لئو، نرخ عکس‌برداری حرفه‎ای 100 لئو، نرخ فیلم‌برداری آماتور 10 لئو، نرخ فیلم‌برداری حرفه‌ای 100 لئودر نظر گرفته شده است .

این موزه یک اتاق کنفرانس دارد که به تجهیزات سمعی وبصری تجهیز شده و با ظرفیت 30 نفر، پذیرای سمپوزیوم‎ها و گروه هاي آموزشی است.

 

010b06a6f88a1d04783c121c84d3c137

 

آشنايي با صنعت نفت روماني
از زمان پایان جنگ جهانی دوم تا دسامبر ۱۹۸۹، یعنی زمان دیکتاتوری کمونیست «نیکولای چائو شسکو»، صنعت نفت رومانی کاملاً زیر نظارت دولت بود. پس از این دوره، صنعت نفت رومانی به تدریج خصوصی سازی و تجدید ساختار شد و ظرفیت پالایش آن نیز کاهش یافت. از برنامه های رومانی پیوستن به اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۷بود. خصوصی سازی مهم ترین شرکت نفت رومانی یعنی انجمن ملی نفت، « پتروم »، از نخستین گام های این کشور برای پیوستن به اتحادیه اروپا بود.«پتروم» بزرگ ترین شرکت ملی نفت اروپای مرکزی و شرقی محسوب می شودكه مهم ترین تولیدکننده نفت در رومانی است و یک سوم نیاز گاز طبیعی این کشور را نیز برآورده می کند. این شرکت ۷۰۰ جایگاه فروش و ۱۴۶ مخزن و انبار ذخیره سازی دارد که در حقیقت بخشی از یک شعبه ملی و بیش از نیمی از کل جایگاه های عرضه گاز در رومانی به شمار مي آيد.