سه شنبه نوزدهم فروردين ماه 1399 پمپ‌بنزین گیلمور؛ از مزرعه پرورش گاو تا کافه استارباکس

 

پمپ‌بنزین گیلمور؛ از مزرعه پرورش گاو تا کافه استارباکس


ایستگاه گیلمور، در گوشه‌ای از تقاطع خیابان سوم غربی و خیابان Fairfax واقع در لس‌آنجلس با تاریخچه‌ای طولانی و افتخارآمیز جا خوش کرده است.اين ايستگاه كه اكنون به كافه اي در اين خيابان تبديل شده است طي ساليان گذشته با تغيير كاربري ازمزرعه پرورش گاو به ايستگاه پمپ بنزين تبديل شده بود .
به گزارش پايگاه اطلاع رساني پتروميوزيم ، در معرفي اين مكان كه بخشي از آن از بانك اطلاعاتي موزه دروازه دولت تهران مورد استفاده قرارگرفته است مي خوانيم :
  ایستگاه گيلمور، بخشی از قطعه زمین بزرگی است که نزدیک به یک و نیم قرن پیش و در سال 1880 شمسی توسط «آرتور فرمنت گیلمور» خریداری شد.

 گیلمور در سال 1870 با رویای زندگی بهتر در سواحل غربی اقیانوس آرام از «ایلینویز» به «لس‌آنجلس» نقل مکان کرد و بعد از مدت کوتاهی دریافت که مزرعه دامداری او به کسب‌و‌کارهای پیشگامی تبدیل خواهد شد که برای همیشه چشم‌انداز شهرها را تغییر می‌دهد.

گيلمور8

آرتور فرمنت گیلمور

 

در اوخر قرن 19 و در حالی که گیلمور برای تأمین آب گله گاو‌ها، در زمین دامداری‌اش شروع به حفاری کرده بود، به نفت رسید. اینگونه شد که در سال 1905 مزرعه دامداری و تولید لبنیات تعطیل و شرکت نفت گیلمور متولد شد.

«روزی شما صاحب یک واگن بدون اسب خواهید بود. بنزین ما این امر را محقق می‌کند. به زودی بالا و پایین ساحل غربی اقیانوس آرام با بنزین گیلمور پر از رانندگان می‌شود.» این بیانیه‌ی آینده‌نگرانه‌ای بود که شرکت نفت گیلمور در سال 1913 صادر کرد و پنج سال بعد از آن (سال 1918) نسل بعدی گیلمور، کنترل و مدیریت این شرکت را به دست گرفت.

گيلمور4

 

«ارل بی گیلمور»، فرزند آرتور درصدد ایجاد یک شبکه توزیع گسترده نفت و گاز برآمد. در آن زمان صنعت خودرو‌سازی، سالانه بیش از 4 میلیون خودرو تولید می‌کرد. با سهم پررونقی که از کالیفرنیا و لس‌آنجلس به آنها رسیده بود، شرکت نفت مستقل گیلمور به بزرگترین شرکت در ساحل غربی تبدیل شد. استعداد گیلمور پسر در زمینه تبلیغات آنچنان بود که پمپ‌بنزین وی را به بخش معروفی از چشم‌انداز منطقه غرب تبدیل کرد.

 

گيلمور7

 

بنزین آبی و سبز، لوگوی مشهور شیر قرمز، ایستگاه سلف‌سرویس «بنزین یک تریا» و صدای رادیو که با زمزمه مردم همراه بود، از جمله نمونه‌های این تبلیغات موفق بود. قرار دادن یک گوی شیشه‌ای شفاف بر روی دستگاه‌های پمپ بنزین، این امکان را ایجاد می‌کرد که رنگ بنزین دیده شود که جذابیت‌هایی را برای مصرف‌کنندگان ایجاد می‌کرد. ارل بی گیلمور از این فرصت بی‌نظیر برای تبدیل شدن به اولین شرکت نفتی که بنزین را با رنگ اختصاصی خود در بازار عرضه می‌کند، استفاده کرد. بنزین آبی- سبز و لوگوی شیر قرمز از دهه 20 تا اوایل دهه 40 حمل و نقل در سواحل غربی ایالت کالیفرنیا را تقویت کرد.


گيلمور6

 

 

بعد از اینکه مزرعه پرورش گاو گیلمور پدر از بین رفت، در زمینی که ایستگاه گیلمور قرار داشت فعالیت حفاری نفت انجام می‌شد. در دهه 1920 لس‌آنجلس مقررات خود را تغییر داد و حفاری نفت در تقاطع خیابان سوم و  Fairfax متوقف شد.

در سال 1948 شرکت گیلمور یک پمپ بنزین در گوشه شمال غرب منطقه ساخت، گیلمور شماره 7 یک سرویس کامل از فروش بنزین و خدمات سلف‌سرویس را ارائه می‌کرد و مردم می‌توانستند علاوه بر سوختگیری برای اتومبیل خود، از خدمات سلف‌سرویسی که توسط یک متصدی خوش‌برخورد و آموزش‌دیده ارائه می‌شد، بهره‌مند شوند.


گيلمور5

 

ایستگاه بنزین  Streamline Moderne، همان پمپ‌بنزین گیلمور سابق بود که در گوشه‌ای از هایلند و Willoughby در هالیوود ساخته شد و از کاربردهای متنوع آن می‌توان به استفاده از لوکیشن آن در ساخت فیلم‌های هالیوودی و تبلیغات تجاری و نخستین لاتاری کالیفرنیا که در لس‌آنجلس فیلمبرداری شد اشاره کرد. این ایستگاه در سال 1992 پس از آنکه برخی از ساختمان‌های اطراف آن آسیب دید به عنوان یک اثر تاریخی و فرهنگی معرفی شد.


گيلمور 3

 

پس از آن به مدت بیست سال این ساختمان بدون هیچ‌گونه فعالیتی به آشیانه پرندگان تبدیل شده بود. در سال 2009 یک حادثه رانندگی به سایه‌بان‌های ساختمان آسیب زد و شرایط آن بدتر از گذشته شد. در سال 2013، استارباکس (شرکت کافی‌شاپ‌های زنجیره‌ای آمریکایی)، طرحی مبنی بر تبدیل این ایستگاه مخروبه به یک کافی‌شاپ و مسیر پیاده‌روی ارائه کرد. این پروژه به طور رسمی در سال 2015 آغاز شد و تیم طراحی تغییراتی را در ساختمان ایجاد کردند و ایستگاه را از آلودگی‌های نفتی برجای مانده پاکسازی کردند. مشخصات برجسته ساختمان باعث شد که استارباکس آرم خود را در اندازه‌ای کوچکتر و سازگار با ساختمان تطبیق دهد.


گيلمور9

 

این پروژه یک نمونه خارق‌العاده در زمینه استفاده مجدد تطبیقی است که به درستی انجام شد و در سال 2018 جایزه حفظ و نگهداری(Conservancy Preservation)  را دریافت کرد.

 

گيلمور11

 

اکنون نزدیک به یک و نیم قرن از روزهای مزرعه پرورش گاو می‌گذرد و ایستگاه پرافتخار گیلمور در بخش غربی ایالت کالیفرنیا، همچنان تحت مالکیت خانواده گیلمور و در اجاره استارباکس است.

 

گيلمور12


گيلمور13


گيلمور