سه شنبه بیست و هشتم مرداد ماه 1399 کارگران قدیمی جایگاه سوخت شماره 6 تهران در موزه پمپ بنزین دروازه دولت

سه نفر از كارگران قدیمی جایگاه سوخت شماره 6 تهران با حضور در موزه پمپ بنزین دروازه دولت ، اقدام مدیریت موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت در حفظ و نگهداری این مكان تاریخی را ستودند .


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پترومیوزیم ، اسماعیل فلاحت پیشه ، جواد زیرك و رضا قره باغی سه نفر از این كارگران بودند كه روز سه شنبه 21 مردادماه با حضور در موزه پمپ بنزین دروازه دولت تهران ضمن اهدای برخی اسناد قديمی مربوط به جايگاه سوخت شماره 6 تهران ، به بیان خاطراتی از زمان فعالیت خود در این مكان پرداختند و از توجه مديريت موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت، به مقوله حفظ و نگهداری مكان های قديمی اين صنعت و تبديل آن به موزه ابراز خوشحالی كردند .

این سه نفر در زمان فعاليت خود در اين جايگاه مسوولیت های مختلفی داشتند به گونه ای كه جواد زیرک بازبین، قره باغی مسئول بنزین سوپر و فلاحت پیشه مسئول بخش توزیع روغن موتور به شمار می آمدند .
به گفته جواد زیرك ، هركدام از این افراد نیز در موضوعی خاص مشهور بودند به گونه ای كه  قره باغی را  فرد مورد اعتماد بنزین رسانی ماشین های سفارت خانه ها و فلاحت پیشه را  فرد مورد اطمینان همسایگان می دانستند و خود وی نیز جوان ترین بازبین جایگاه به شمار می آمده كه مورد اعتماد مسوولان جایگاه نیز بوده است .
این افراد سخت ترین دوره فعالیت خود در این جایگاه را مربوط به دوران جنگ تحمیلی معرفی می كنند. و معتقد هستند كه سختی های دوران جنگ از بمباران ها تا پناه بردن به پناهگاه زیبا ترین خاطرات را برای آنها رقم زده است .

گفتنی است ، جایگاه سوخت شماره 6 یا همان پمپ بنزین دروازه دولت تهران در سال های پایانی دهه 1310 هجری شمسی مقارن با دوره پهلوی اول، توسط شركت نفت انگلیس و ایران جهت توزیع فرآورده های نفتی همچون نفت سفید، بنزین و امشی احداث شد. ساختمان این جایگاه كه سال ها به صورت متروكه رها شده بود كه پس از شروع فعالیت مدیریت موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت در دستور كار موزه شدن قرار گرفت و در تیرماه سال 1398 افتتاح شد. در هریك از بخش های این موزه به موضوعات مختلفی اعم از تاریخچه محله دروازه دولت، نحوه شكل‌گیری و فعالیت جایگاه پرداخته شده است و همچنین عكس‌ها، اسناد، نقشه‌ها و فیلم‌های تاریخی مرتبط با این مكان، نمونه اشیای مربوط به توزیع، حمل و تخلیه سوخت و نمونه دستگاه های پمپ بنزین در این موزه به نمایش درآمده اند. این جایگاه در مردادماه سال 1393 به شماره 31711 در فهرست آثار ملی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به ثبت ملی رسیده است.

 

عكس : مسلم عباسی

 

 

IMG_1785

عكسی قديمی مربوط به جايگاه سوخت شماره 6 تهران كه در حال حاضر به موزه پمپ بنزين دروازه دولت تبديل شده است 

 

IMG_1799

كارت پرسنلی پدر آقای رضا قره باغی شاغل 
 

 

IMG_1800

 

IMG_1762

 

IMG_1764

 

IMG_1771

 

IMG_1774

 

IMG_1780 


IMG_1789

 

IMG_1794

 

IMG_1802

 

IMG_1807

 

IMG_1818