سه شنبه شانزدهم مهر ماه 1398 نماي داخل موزه بنزين خانه آبادان

"موزه بنزين خانه آبادان" نخستين موزه از طرح موزه هاي صنعت نفت است كه به كوشش مديريت موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت 28 دي ماه 1395 در محل پمپ بنزين قديمي اين شهر، گشايش يافت. جايگاه سوخت قديمي آبادان به استناد برخى سوابق به عنوان نخستين جايگاه سوخت در ايران در سال 1306 خورشيدي (1927 ميلادي) در مرکز شهر آبادان احداث شد. اين مکان ابتدا جهت توزيع و فروش نفت سفيد مورد استفاده قرار مي گرفت و حلب هاي پرشده از مواد نفتي در آن به فروش مي رسيد.
با گذشت زمان و با ورود اتومبيل، اين جايگاه به پمپ بنزين تبديل شد .هنگام سوخت گيري در اين پمپ بنزين، ابتدا فرآورده هاي نفتي که در مخازن پرچ شده نگهداري مي شد، با استفاده از تلمبه هاي دستي به ظروف پيمانه اي منتقل و سپس بر اساس نياز هر مصرف کننده، سوخت به وي تحويل داده مي شد.
اما اين جايگاه با ساخته شدن جايگاه جديدي در نزديكي آن، از رده و مدتي كاربري هاي ديگري يافت تا اين كه با راه اندازي مديريت موزه هاي صنعت نفت ، اين مکان در اولويت هاي صنعت نفت براي تبديل شدن به موزه، قرار گرفت.
تصوير فوق نماي داخلي از اين موزه را نشان مي دهد كه در آن "دسپنسر" (توزيع کننده ها) به چشم مي خورد . وظيفه دسپنسرها، مکش فرآورده هاي نفتي از مخازن موجود در جايگاه پمپ بنزين و پمپ کردن آنها به باك خودروها است.