موزه صنعت نفت كرمان

يکشنبه یازدهم دي ماه 1401

"باغ موزه نفت کرمان" در محلي كه سابقا كنسولگري انگليس بوده و براي مدتي در اختيار شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي قرار داشته است، راه اندازي مي شود.

باغ موزه كرمان

این عمارت از جمله بناهای قدیمی شهر کرمان است که توسط والی اين شهر در دوران زندیه ساخته شد و به عمارت "باق آقا" معروف بود. از آنجا که انگلستان در نظر داشت باتوجه به موقعیت سوق الجیشی کرمان یک کنسول گري منطقه ای در این شهر داشته باشد، عمارت فوق را كه از موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی خوبي برخوردار بود، از والی كرمان خریداری كرد.

مرمت موزه نفت كرمان

پس از رفتن انگلیسی ها، این ساختمان به شرکت نفت انگلیس و ایران واگذار شد و تا زمان ملی شدن صنعت نفت در اختیار آنها باقی می ماند. بعد از ملي شدن، اين عمارت در اختیار شرکت ملی نفت و سپس شرکت پخش منطقه قرار گرفت و از آن براي كاربري مسكوني بهره برداري مي شد.

موزه نفت كرمان

از آنجا که این بنا سال ها به حال خود رها شده بود، آثار فرسودگی و تخریب در قسمت های مختلف بنا از جمله سقف ها و دیوارها به وضوح مشهود بود. پس از بازدید و شناسایی این منطقه، با همکاری و همراهی دست اندرکاران شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی و نیز شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه کرمان، پروژه تبدیل این بنا به موزه در دستور کار قرار گرفت و این پروژه در دو مرحله تعریف و عملیات اجرایی آن آغاز شد.

موزه كرمان شب

مرحله اول شامل استحکام بخشی و جلوگیری از تخریب بیشتر و مرحله دوم مرمت و بازسازی بنا. پیش بینی می شود باتوجه به روند و پیشرفت کار، باغ موزه نفت کرمان در آينده نزديك به بهره برداری برسد.

لينك هاي مرتبط:

content/1/اطلاع-رسانی/4126/سالگرد-ملی-شدن-نفت-در-ساختمان-سابق-کنسولگری-در

content/1/اطلاع-رسانی/4101/قلعه-دختر-همچنان-پابرجاست

content/1/اطلاع-رسانی/4098/لوریمر-و-تلاش-برای-شناخت-دقیق-فرهنگ-مردم-کرمون

content/1/اطلاع-رسانی/1249/نشست-خبری-دست-اندرکاران-باغ-موزه-نفت-کرمان-با-ها

/content/1/اطلاع-رسانی/1215/رویکرد-باغ-موزه-نفت-باید-با-فضای-عمارت-همگونی

content/1/اطلاع-رسانی/1195/عبدالعلي-پور-به-عنوان-مجري-و-ناظر-باغ-موزه-نفت-شد

content/1/اطلاع-رسانی/1028/گزارشي-از-مرمت-و-آماده-سازي-باغ-موزه-نفت-كرمان

content/1/اطلاع-رسانی/1007/نشست-نمايندگان-موزه-نفت-با-مسئولان-صندوق-كرمان

بازدید جمعی از کارکنان شرکت ملی صنایع پتروشیمی ازموزه نفت سوزها کرمان